Wat doen we?
Feuerstein ziet intelligentie als een spier. Als je een spier traint ontwikkelt hij zich. En als je hem met rust laat en er niks mee doet, dan slinkt hij.
Soms zit iets de ontwikkeling in de weg. Dat kan van alles zijn. Leren door mediatie is wat dan kan helpen, het is in de kern hoe Feuerstein werkt.
Een mediator staat tussen de opdracht en het kind in. Het gaat bij (leren door) mediatie over de interactie, wat je zegt, wat je doet en hoe je je verhoudt tot een kind. Feuerstein biedt, eenvoudiger gezegd, het tegenovergestelde van instructies geven.
Bij Feuerstein werken kinderen aan opdrachten. Er is een persoonlijke route, die is opgesteld na een zeer uitgebreide intake. We observeren het kind daarin nauwkeurig. De ontwikkelingsmogelijkheden van het kind en onze inschatting van hoe de cognitieve functies (denk- en leerfuncties) aangesproken en ontwikkeld kunnen worden, brengen we in kaart. De route is uitgebalanceerd en persoonlijk. Het gaat van bewegingstaken tot taken op papier. Een opdracht kan het spelen van een spelletje zijn, maar het kan ook gewoonweg even stil zitten zijn. Of een bal vangen.
Wanneer een kind leert hoe het leert, kan het de eigen plek met meer zelfvertrouwen vinden. Dat is waar we bij Feuerstein met elkaar aan werken.